Happy no Waste

Happy No Waste

 

Eerstejaars communicatie studenten van de NHL Stenden hebben samen met Fjild de VerspillingsMarkt georganiseerd en deze heeft ruim 250 bezoekers getrokken. De markt had als thema: ‘Happy no Waste’.

 

Elk jaar beginnen veel Nederlanders met goede voornemens en met de VerspillingsMarkt ‘Happy no Waste’ werd het tegengaan van verspilling als een van de goede voornmens gepresenteerd. De markt bestond uit een atletiekbaan met verschillende kraampje die informeren, activeren en bewustwording creëren.

Snert kraam

 

Bij de snert kraam, werd snert uitgedeeld die gemaakt was door de wereldkampioen snert Menthe Groefsema. Deze snert werd gemaakt in de keuken van cateringbedrijf Tasttoe. De ingrediënten die gebruikt weren voor de snert, waren allemaal restproducten en regionale producten.

Bodem, besmetting en gezonde grond

 

Een ander krampje had als onderwerp bodem, besmetting en gezonde grond. Hierbij werden de bezoekers geïnformeerd en activeert. Om de bezoekers aan te zetten tot actie konden de bezoekers kiezen tussen grond met kunstmest en grond met vitamines/mineralen. De gekozen grond kregen de bezoekers mee in een papieren zakje met komkommerzaadjes en een uitlegkaartje.

Plastic

 

Is plastic altijd nodig bij verpakkingsmateriaal? Deze vraag stelde de studenten van een kraampje zich. Zij wilde meer bewustwording brengen bij de bezoekers over dit onderwerp. Dit hebben ze gedaan door 5 (voel)dozen te vullen met verschillende verpakkingsmaterialen. De bezoekers moesten zonder te kijken voelen wat voor materiaal zij voelden. Daarnaast hadden ze nog een actie waarbij de bezoekers moesten raden hoeveel kilo plastic een gemiddeld huishouden per jaar weggooit.

Papier

 

Op de markt werd live papier gemaakt van oude kranten. Dit idee was geïnspireerd op het product Shutpapier, papier wat gemaakt is van tomaten vezels. De vezels worden gehaald uit de reststromen van de tomaten, zoals rotte tomaten, bladeren van de plant en de stegels van de plant. Met deze workshop wilden de studenten de boeren inspireren tot het verwerken van hun reststromen.

Feel and guess and taste

 

Feel and guess and taste the waste. Bij dit kraampje konden bezoekers 5 groenten voelen die zij niet zagen en moesten raden wat voor groenten dit waren. Daarnaast hadden zij 2 soorten soepen, die de bezoekers konden proeven. Een van deze soepen kwam uit de supermarkt en de ander was gemaakt was van reststomen van wortelen.

Broden

 

Een gemiddeld gezin van vier personen gooit gemiddeld per jaar zo’n 46 broden weg. Om mensen meer bewust te maken, lagen er 46 broden op een kraampje. Bij dit kraampje werden verschillende feitjes en tips over voedselverspilling gedeeld. Zo kun je met een lege pot chocoladepasta chocolademelk maken.